24 sep

Varit lite upp å ner sista tiden. Haha, trodde hon typ va sjuk eller nåt :-P hon har varit så lugn, typ läskigt lugn.
Hoppade några små pytteskutt i onsdags, verkligen urkul hon tyckte det var skitkul, hoppade utan martingal!!! Läskit men hon skötte sig finfint.
Idag gjorde jag en liten övning med två låga räcken och upphöjda bommar. Tänkte träna kontrollen efter hinder... haha, det gick ju som det gick, det är då definitivt inget fel på min lilla ponny, hon var GALET pigg så fort hinderna kom fram, hon skenade typ mot hinderna och bara slängde sig över. Jag sket i bommarna och hoppade de två räckena på volt och ja, det gick ju aningen lugnare på slutet iallafall, men hade nån sett dom sista hoppen hade nog dom tyckt jag var galen som vågar x) men hon blev betydligt lugnare än i början. Hehe åter till bommarna, jag skulle värma upp med lite bomarbete, men fan heller, min lilla hest kan typ inte trava bommar, hon typ halvt hoppar/sätter sig på bommarna, typ crazy en 13 årig ponny borde kunna trava bommar. Men hon blir så taggad på bommar överhuvudtaget så det går bara inte. Men tänkte göra en bomöving/lite små hopp/kryss/kanske studs eller nåt på söndag. Tänkte nu typ varannan dag/var 3e dag träna cavaletti små kryss/räcken på 40 cm eller nåt. Bara lite på slutet för att hon ska börja komma in i hoppningen igen och inte slänga sig i 300 km/h mot/över alla hinder, vill ju samtidigt inte göra henne less på hinderna med tanke på hur osäker hon kan bli när det är mycket nytt. Så nu blir det seriös bomträning...FARTKONTROLL!! Tror det blir att hoppa med pelham i fortsättningen också, vill helst inte använda det då jag föredrar att man rider på 2 eller 3 delat. Men känner att jag vill slippa sitta och slita sönder hennes mun hela tiden. Hoppas att när hon börjat lugna sig att jag kan använda 2 delat i hoppningen sen också. Känner också att jag inte är bra nog att hoppa med pelham, då hon drar så vill jag ju bromsa och då blir det lätt att jag tar för mycket istället. Då blir hon ju bara osäker och fattar ingenting. Så får se hur det går, hoppas på att det ska funka, jag måste helt enkelt skärpa mig och tänka mycket på att jag inte tar för mycket utan bara tar förhållning, lätta, förhållning, lätta.

Damn jag skrev myckert nu ;)) men imorrn så blir det nog uteritt om det inte är fint väder då ska Anna få fota oss så då blir det banan, jag red ju Manne idag så hon är skyldig mig det :-)
Var med på Manne på Kerstinträning 12 sep, när hästen väl lyfter på sina ben så har han GRYMMA framben :DD


Jag har sööt pånyhest :DD

Förutom kylan så är hösten en fin årstid med alla färger!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0